Suatu catatan ringkas dan disertakan dengan foto-foto tentang masjid, surau, madrasah, musolla dan tempat ibadat orang Islam.

Monday 13 April 2015

13. Masjid Al-Malik Khalid, Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang.


Masjid Al-Malik Khalid merupakan sebuah masjid di dalam kampus Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang.
Masjid Al-Malik Khalid ini pada mulanya merupakan sebuat Pusat Islam yang dikenali dengan nama Balai Islam dan dikelola di bawah Bahagian Hal Ehwal Pelajar (HEP). Rancangan untuk membina Pusat Islam di Kampus Induk Pulau Pinang mula dibincangkan pada akhir 1972 berlanjutan sehingga 1973. Persatuan Mahasiswa Islam (PMI) USM telah memainkan peranan penting dalam menyediakan memorandum bagi penubuhan Balai Islam di kampus Universiti Sains Malaysia yang telah dikemukakan kepada Y.Bhg. Naib Canselor pertama, Tan Sri Hamzah Sendut. Y.Bhg. Tan Sri Hamdan bin Shaik Tahir, Naib Canselor ke-2, telah memberikan tumpuan yang serius terhadap projek ini dan beliau telah berusaha mendapatkan bantuan kewangan daripada kerajaan Pusat dan kerajaan Arab Saudi. Sebagai hasilnya, pada tahun 1977 pihak kerajaan telah memberikan perhatian serius di bawah Rancangan Malaysia ke-2. Kos pembinaan dianggarkan sebanyak RM 3 juta.


Raja al-Malik Khalid yang merupakan pemerintah kerajaan Arab Saudi ke-3 masa itu, turut menyumbangkan sebahagian besar kos pembiayaan masjid ini. Bagi membalas jasa budi baginda, masjid ini telah dinamakan Masjid al-Malik Khalid. Kompleks Balai Islam dirasmikan oleh Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong Sultan Haji Ahmad Shah Al Musta'in Billah Ibni Al-Marhum Sultan Abu Bakar Ri'ayatuddn Al Mu'adzam Shah pada 2 September 1983 dan dinaikkan taraf sebagai Pusat Islam, Universiti Sains Malaysia Pulau Pinang.[1]




Sumber:http://ms.wikipedia.org/wiki/Masjid_Al-Malik_Khalid

No comments:

Post a Comment